علت تحریف نام خليج همیشه فارس

پیچک

تاريخ : پنج شنبه 25 مهر 1392برچسب:, | 12:40 | نویسنده : farid

جمال عبدالناصر بارها از نام تاريخي خليج فارس در اظهارات و نوشته‌هاي خود استفاده مي‌کرد و اسناد تاريخي بر اين موضوع گواهي مي‌دهد. مصري‌ها به عنوان يک کشور داراي فرهنگ و تمدن قديمي فهم اين موضوع را داشتند که بازي با اسامي قديمي و تاريخي، بازي بچه گانه‌اي است که کشورهاي با سابقه از آن ضرر خواهند کرد. به همين علت مصري‌ها صرف نظر از اقدامات سياسي که گاه براي اعمال فشار در صحنه سياسي از آن سود مي‌بردند، در صحنه عملي همواره نام صحيح و کامل خليج فارس را به کار مي‌بردند.

نمونه اين نگرش صحيح را به نام واقعي خليج فارس در مراجعه به نقشه هاي تاريخي که در مصر به چاپ رسيده، مي‌توان مشاهده کرد. در اسناد و نقشه‌هايي که در مرکز نقشه برداري مصر به چاپ رسيده است ( مربوط به سال 1908) از نام صحيح خليج فارس استفاده شده که هم اکنون در مراکز رسمي مصر، قابل دستيابي است.

موضوع مهم ديگر، وجود خياباني به نام خليج فارس در قاهره است. اين خيابان که در نزديکي خيابان‌هاي ايران، تهران و مصدق قرار دارد و کمي دورتر، خياباني به نام قمبيز (معرب شده کمبوجيه و کامبيز) ناشي از همين نگاه صحيح مصري‌ها به واقعيت‌هاي تاريخي است. مصري‌ها در دوره اخير نام خليج فارس را بر اساس مسائل سياسي زودگذر تغيير داده و آن را ابتدا به نامي مجعول تبديل کردند، اما گويا به خطرناکي بازي با اسامي تاريخي پي‌بردند و آن را با نام «عبدالمحسن سليمان» عوض کرده‌اند؛ که هنوز تابلوهاي قديمي هر 3 نام قابل مشاهده است.

بدون ترديد چندان دور از ذهن نيست که با گذشتن موجي که سال‌ها مي‌خواست مصر را از تاريخ و تمدن و هويت خود دور کند و به رفتاري شبيه به رفتار برخي کشورهاي نوظهور و ماجراجو بکشاند، جاي خود را به رفتاري متناسب با ملت ريشه داري چون مصر بدهد و بار ديگر نام خليج فارس را بر يکي از خيابان‌هاي مهم مصر شاهد باشيم. اقدامي که تحقق آن از سوي دولتي برآمده از يک انقلاب مردمي، چندان دور از انتظار نيست.

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: